Щороку 1 червня ми відзначаємо Міжнародний день захисту дітей. У Міжнародного дня дітей є прапор. На зеленому тлі, що символізує зростання, гармонію, свіжість і родючість, навколо знаку Землі розміщено стилізовані фігурки - червона, жовта, синя, біла і чорна. Ці людські фігурки символізують різноманітність і терпимість. Знак Землі, розміщений у центрі, - це символ нашого спільного дому. Діти — одна з найбільш незахищених категорій, вони не можуть самі собі допомогти, лише розраховують на нас — дорослих.
В цей день також відзначають Всесвітній день батьків, який був проголошений Генеральною Асамблеєю ООН у вересні 2012 р Його мета - нагадати всім жителям нашої планети про загальнолюдські цінності, захистити і затвердити ці цінності як основу міцної сім'ї. Адже саме сім'я (в першу чергу - батьки) несе відповідальність за виховання та захист дітей, за те, щоб повне і гармонійний розвиток їх особистості обов'язково відбувався в атмосфері родинного щастя, любові і розуміння
Хочется нагадати текст Декларації прав дитини, проголошеної Генера
льною Асамблеєю ООН 20 листопада 1959 року.
Права дитини
-
- Принцип 1. Дитині повинні належати всі зазначені в цій Декларації права. Ці права мають визнаватися за всіма дітьми без будь-яких винятків і без відмінностей чи дискримінацій за ознакою раси, кольору шкіри, статі, мови, релігії, політичних або інших переконань, національного чи соціального походження, майнового стану, народження або іншої обставини, що стосується самої дитини чи її сім'ї.
- Принцип 2. Дитині законом або іншими засобами повинен бути забезпечений спеціальний захист і надані можливості та сприятливі умови, які дозволили б їй розвиватися фізично, розумово, морально, духовно та у соціальному відношенні здоровим і нормальним шляхом і в умовах свободи та гідності. При виданні з цією метою законів головним міркуванням має бути найкраще забезпечення інтересів дитини.
- Принцип 3. Дитині має належати від її народження право на ім'я і громадянство.
- Принцип 4. Дитина повинна користуватися благами соціального забезпечення. Їй має належати право на здорове зростання і розвиток; з цією метою спеціальні догляд і охорона повинні бути забезпечені як їй, так і її матері, включно з належним допологовим і післяпологовим доглядом. Дитині має належати право на відповідне харчування, житло, розваги і медичне обслуговування.
- Принцип 5. Дитині, яка є неповноцінною у фізичному, психічному або соціальному відношенні, повинні забезпечуватися спеціальні режим, освіта і піклування,
- необхідні з огляду на її особливий стан.
- Принцип 6. Дитина для повного і гармонійного розвитку її особи потребує любові і розуміння. Вона повинна, якщо це можливо, зростати під опікою і відповідальністю своїх батьків і, в усякому разі, в атмосфері любові і моральної та матеріальної забезпеченості; малолітню дитину не слід, крім тих випадків, коли є виняткові обставини, розлучати зі своєю матір'ю. На суспільстві і на органах публічної влади повинен лежати обов'язок здійснювати особливе піклування про дітей, що не мають сім'ї, і про дітей, що не мають достатніх засобів для існування. Бажано, щоб багатодітним сім'ям надавалась державна або інша допомога на утримання дітей.
- Принцип 7. Дитина має право на здобуття освіти, яка має бути безкоштовною і обов'язковою, в усякому разі на початкових стадіях. Їй має даватися освіта, яка сприяла б її загальному культурному розвиткові і завдяки якій вона могла б на основі рівності можливостей розвинути свої здібності і особисте мислення, а також усвідомлення моральної і соціальної відповідальності, і стати корисним членом суспільства.
- Якнайкраще забезпечення інтересів дитини має бути керівним принципом для тих, хто відповідає за її освіту і навчання; ця відповідальність лежить насамперед на її батьках.
- Принцип 8. Дитина повинна за всіх обставин бути серед тих, хто першими одержують захист і допомогу.
- Принцип 9. Дитина повинна бути захищена від усіх форм недбалого ставлення, жорстокості і експлуатації. Вона не повинна бути об'єктом торгівлі в будь-якій формі. Дитину не слід приймати на роботу до досягнення належного вікового мінімуму; їй ні
- в якому разі не повинні доручатися чи дозволятися роботи або заняття, які були б шкідливі для її здоров'я чи освіти або перешкоджали її фізичному, розумовому чи моральному розвиткові.
- Принцип 10. Дитина має бути захищена від практики, яка може заохочувати расову, релігійну або будь-яку іншу форму дискримінації. Вона повинна виховуватися в дусі взаєморозуміння, терпимості, дружби між народами, миру і загального братерства, а також у повному усвідомленні, що її енергія та здібності мають бути присвячені служінню на користь інших людей.
Не секрет, що всі ми родом із дитинства. Діти чомусь завжди прагнуть скоріше подорослішати, а ми, дорослі, ностальгічно згадуємо безтурботні дитячі роки. Але всьому свій час. Тому з великим задоволенням вітаємо всіх із цим святом. Водночас це й свято тих, хто завжди поруч з дітьми, хто піклується про них і допомагає твердо стати на ноги.
Міжнародний день дітей - одне з найстаріших міжнародних свят. Рішення про його проведення було прийнято в 1925 році на Всесвітній конференції, присвяченій питанням благополуччя дітей, у Женеві. Історія замовчує, чому це дитяче свято було вирішено відзначати саме 1 червня.
За однією з версій, у 1925 році Генеральний консул Китаю
в Сан-Франциско зібрав групу китайських дітей-сиріт і влаштував для них святкування Дуань-у цзе (Фестивалю човнів-драконів), дата якого припала саме на 1 червня. Завдяки щасливому випадку, день збігся і з часом проведення "дитячої" конференції в Женеві.
В Україні з цього приводу влаштовуються всілякі заходи, спрямовані не тільки на те, щоб нагадати: дитина — слабкіше дорослого і залежить від його дій. У цей же день люди особливо стараються донести до малюків кілька простих думок: світ не такий вже й поганий, в ньому є радіс
ть і місце веселощам, а справедливість завжди торжествує. Ми намагаємося сказати їм, що дітям готові допомагати не тільки їх батьки, але й інші люди, і доброта зустрічається не тільки в казках.
:
|