Для учнів технікуму формами отримання знань є лекції, семінари, практичні заняття й лабораторні роботи
Лекції за свою суттю мають характер опису. Однак за теоретичними описами навчального матеріалу складно, а іноді й неможливо з'ясувати його суть. При цьому треба пам'ятати, що кожен з лекційних курсів показує, як правило, один з боків матеріалу, який вивчається.
Семінарські, практичні заняття й лабораторні роботи, що проводяться за традиційною схемою, мають не дослідний, а ілюстративний характер, який не може дати учневі повної й комплексної уяви про той чи інший матеріал.
Рольові ігри вигідно відрізняються від інших методів навчання тим, що дозволяють учням бути причетними до розробки теми, яку вивчають, дають можливість їм як би «прожити» деякий час у ролі когось іншого, спробувати свої сили в конкретних життєвих ситуаціях. При цьому треба підкреслити, що рольові ігри не замінюють традиційні методи навчання, а раціонально їх доповнюють.
Однак, перед тим як застосовувати гру в навчальному процесі, необхідно чітко з'ясувати, який навчальний матеріал доцільно викладати за допомогою рольових ігор, для якого контингенту учнів їх можна використовувати, як зв'язати гру з іншими засобами навчання, які є в навчальному плані.
Основним критерієм, який з'ясовує правильність використання рольових ігор у навчальному процесі, є досягнення мети навчання з урахуванням умов, у яких буде проходити процес навчання.
Формулюванню цілей гри треба надавати велике значення. Перед тим як відповісти на запитання, як буде проходити гра, треба відповісти на запитання, чому ми бажаємо навчити. При цьому мета гри повинна бути сформульована настільки чітко, щоб служити орієнтиром не тільки конструкторам гри й викладачам, а й усім учасникам гри, включаючи самих гравців. Тому, щоб виконати таку функцію, мета гри не може бути однозначною. Можна виділити чотири цілі, які відповідають чотирьом рівням пізнання матеріалу гри:
- загальне знайомство з предметом;
- засвоєння конкретних положень, необхідних для прийняття рішень у відповідності з відомими фактами;
- уміння застосовувати знання у практичній діяльності;
- аналіз отриманих результатів з метою отримання нових, більш обґрунтованих рішень.
Що ж стосується змістового аспекту навчання за допомогою рольових ігор, то можна виділити такі моменти:
- підвищення інтересу до навчальних занять і взагалі до тих проблем, які розглядаються в її процесі;
- зростає пізнавальність у процесі навчання, яка характеризується тим, що учні засвоюють та утримують більшу кількість інформації, яка базується на прикладах конкретної діяльності, що сприяє отриманню учасниками гри навичок прийняття рішень;
- рольові ігри позитивно впливають на відношення учнів до навчального процесу та інших форм занять;
- змінюється відношення учнів до тих конкретних ситуацій, які служили предметом гри, до людей, які були персонажами у грі;
- змінюється самооцінка учнів, вона стає більш об'єктивною, змінюються іноді й оцінки можливостей людського фактора;
- змінюються у кращий бік взаємини учнів і викладачів. Це стосується не тільки тих викладачів, які проводять ці ігри, а й тих з інших дисциплін, знання яких допомагають успішній участі в грі.