Четвер, 25.04.2024, 17:18
Бiблiотека  коледжу радіоелектроніки
Вітаю Вас Гость | RSS
Головна Електронна бібліотека Реєстрація Вхід
Меню сайту

Категории раздела
Підручники [0]
Розробки уроків [0]
Програми [2]
Методичні документи [0]

Рекомендуємо

Форма входа

Хмарка тегів
Інтернет ВИшивка ВНЗ Болонський процес ВУЗы Украины Bologna Process Українська література Письменник education europe выставка день библиотекаря інформаційні технології акції виставка Еллан-Блакитний історія Іноземна мова онлайн образование онлайн освіта англійська мова english английский язык освітні сервіси google физика facebook Тарас Шевченко 200 років Ліна Костенко Освіта Європа 2014 ДРПБК 2014/2015 навчальний рік підручники Графік 2014-2015 скачати ЛІТЕРАТУРА Ювілей 120 років 3ds max AutoCAD Autodesk Fusion 360 Ultimate Inventor Professional Maya Revit автоматичне оформлення списку літер #Грибоедов220 журнал Chip Computer Bild Computerworld Linux Format Upgrade Windows IT Pro/RE #Пастернак125 125 лет бібліотека ДРПБК 85 років викладачам день вишиванки Ukrainian Embroidery 10 - 11 клас Гудзик роман Акція 30-та річниця Чорнобильської катаст Франко160 Іван Франко письменники Франко ІванФранко 1 червня World Kissing Day 150 РОКІВ англійський письменник фотовиставка onuka радіодиктант українська мова новини аудіокнига аудіокниги академічна доброчесність антиплагіат академічна чесність плагіат конкурс літературний календар Історія України рік Японії Фудошинкан Англійська Історик бібліограф бібліотека 55 років ДРПБК

Наше опитування
Оцініть мій сайт
Всього відповідей: 571

Головна » Файли » Зарубіжна література » Програми

Зарубіжна література. 11 клас. Програма
04.11.2009, 22:32

(70 год, 2 год на тиждень)
(8 год - тематична атестація; резервний час - 8 год)

№ п/п К-сть годин Зміст навчального матеріалу Державні вимоги до рівня загальноосвітньої підготовки учнів

1.

14
5

ВСТУП. ІЗ ЛІТЕРАТУРИ РАННЬОГО МОДЕРНІЗМУ
Модерністські зрушення у французькій поезії другої половини ХІХ ст.
Шарль Бодлер (1821-1867). “Альбатрос”, “Відповідності”, “Гімн красі”, “Вечорова гармонія”, “Moesta et errabunda”, “Зосередження”, “Confiteor” Бодлер - французький поет другої половини XIX ст., пізній романтик і один із зачинателів символізму. Світогляд і естетичні погляди Бодлера і збірка “Квіти зла”. Протиставлення дійсності й ідеалу як семантико-образна вісь збірки. Пошуки “сучасної краси”, “видобування краси зі зла” в поезії Бодлера. Традиційність і своєрідність вирішення проблеми “поет і натовп” у поезії “Альбатрос”. Філігранність поетичної техніки, формальна довершеність і сугестивність вірша “Вечорова гармонія”. Тлумачення предметних образів як “видимих знаків” ідей, почуттів, душевних станів (“Відповідності”).
Учень:
розповідає про модерністські зрушення у французькій поезії другої половини ХІХ ст., пошуки нових засобів художньої виразності, модерних естетичних орієнтирів;
пояснює, чому французький поет Бодлер був водночас і пізнім романтиком (у його віршах яскраво втілено характерне для романтизму протиставлення ницої дійсності й недосяжного ідеалу, вони підкреслено контрастивні), і одним із зачинателів символізму - напряму, в якому головним засобом художнього вираження стає символ;
характеризує естетичні погляди Бодлера, втілені у збірці “Квіти зла”: протиставлення дійсності й ідеалу як змістово-образна вісь збірки;
висловлює судження про те, в чому полягає своєрідність вирiшення проблеми “поет і натовп” у поезії “Альбатрос”;
пояснює, в чому полягає філігранність поетичної техніки і формальна довершеність вірша “Вечорова гармонія”, завдяки яким художнім засобам зреалізовано його “навіювальний” (сугестивний) вплив на читача/слухача;
знаходить конкретні випадки тлумачення Бодлером предметних образів як “видимих знаків” ідей, почуттів, душевних станів людини, втілення думки про невидимий людському оку світ, де панують “взаємного зв'язку невидимі закони”, у сонеті “Відповідності”;
висловлює особисте ставлення до проблем, що порушуються в творах поета, аргументуючи свою точку зору прикладами і цитатами з тексту;
наводить приклади втілення рис символізму в поезіях Бодлера;
виразно читає і аналізує вірші Бодлера.
ТЛ Дає визначення поняття символ.
 

4

ІЗ ПОЕЗІЇ ФРАНЦУЗЬКОГО СИМВОЛІЗМУ
Поль Верлен (1844-1896). “Забуті арiєти”, “Так тихо серце плаче...”, “Тихе небо понад дахом”, “Поетичне мистецтво”
Артюр Рембо (1854-1891). “Відчуття”, “Моя циганерія”, “П'яний корабель”, “Голосівки”, “Рожево плакала зірниця...”, “Вороння”
Стефaн Малларе (1842-1898). “Дар поезії”, “Блакить”, “Лебідь” Символізм як літературний напрям останньої третини XIX - початку XX ст. Основні естетичні принципи та поетичне новаторство символістів. Поняття про символ як основний засіб поетичного самовираження, його потрактування французькими символістами: спонтанність з'яви, непроясненість і багатозначність, “підказування” смислів і простір для відгадування. Сугeстія (навіювання) як важливий художній засіб символістської поезії. Зняття інформаційно-розповідної функції поетичної мови.
Учень:
характеризує в найзагальніших рисах символізм як літературний напрям останньої третини XIX - початку XX ст.;
визначає музичність як важливу ознаку віршів Верлена, засіб прямого вираження інтуїтивно-емоційного, несвідомого, настроєвого;
тлумачить поняття сугeстія (навіювання), визначає її як важливий художній засіб символістської поезії (поети-символісти,прагнучи передати те, що не висловиш звичайним словом, навіювали невизначене, позбавлене чіткого сенсу й обрисів (“про неясне говорили неясно”);
висловлює судження про причини зменшення питомої ваги інформаційно-розповідної функції поетичної мови у віршах символістів і активізації сугестивної функції;
наводить конкретні приклади використання символів у поезіях Верлена, Рембо або Малларме (наприклад, п'яний корабель із однойменного вірша А. Рембо) як основного засобу поетичного самовираження, його потрактування французькими символістами: спонтанність з'яви, непроясненість і багатозначність, “підказування” смислів і простір для відгадування;
виразно читає і аналізує вірші Верлена, Рембо, Малларме.
ТЛ Дає визначення поняття символізм, сугестія.
 

5

Оскар Уайльд (1854-1900).
“Портрет Доріана Грея” Уайльд - письменник англійського раннього модернізму. Естетизм Уайльда, імпресіоністичність стилю. “Портрет Доріана Грея” як осереддя творчості письменника, філософсько-естетичні та моральні проблеми твору. Риси інтелектуального роману.
Учень:
пояснює, чому англійця О. Уайльда називають письменником англійського раннього модернізму;
визначає роман “Портрет Доріана Грея” як осереддя творчості Уайльда: саме в цьому романі риси естетизму, поетизація краси як сенсу й основного завдання мистецтва втілилися найповніше;
характеризує “Портрет Доріана Грея” як інтелектуальний роман і вказує на головні філософсько-естетичні та моральні проблеми твору: співвідношення краси й моралі, чи може краса бути вільною від моралі, як це вивільнення діє на особистість;
висловлює особисте ставлення до проблем, що порушуються в творі, аргументуючи свою точку зору прикладами і цитатами з тексту.
ТЛ Дає визначення понять естетизм, інтелектуальна проза, парадокс.

2.

20
2

ІЗ ЛІТЕРАТУРИ ПЕРШОЇ ТРЕТИНИ ХХ СТОЛІТТЯ
XX ст. як літературна епоха, глибинний переворот в естетиці й художній практиці. Формування нових принципів і структур художнього мислення і творчості. Світова література XX ст.: основні етапи та тенденції розвитку. Посилення взаємодії національних літератур. Модернізм і авангард. Реалізм у літературі XX ст.: продовження традицій, пошуки нових засобів і форм художнього вираження. Взаємодія з модернізмом. Елітарна й масова культура.
Учень:
називає розвиток модернізму і авангардизму провідними тенденціями літературного процесу першої третини ХХ століття, визначає їх співвідношення;
висловлює судження про долю реалізму в літературі XX ст. (з одного боку - продовження традицій літератури попередніх епох, з другого - пошуки нових засобів і форм художнього вираження, взаємодія з модернізмом);
характеризує роздвоєння культурного процесу на два річища (елітарну і масову культуру) як характерну ознаку ХХ століття.
ТЛ Дає визначення понять авангардизм, модернізм (у літературі).
 

3

Франц Кафка (1883-1924).
“Перевтілення”. Кафка - австрійський письменник-модерніст. Своєрідність світобачення і його художнього вираження в оповіданні “Перевтілення”. Грегор Замза і його родина. Особливості стилю Кафки, поєднання реальності й міфотворчості.
Учень:
пояснює характерні особливості індивідуального стилю австрійського письменника-модерніста Франца Кафки, а саме: а) поєднання реальності й міфотворчості (у його творах, зокрема в оповіданні “Перевтілення”, абсолютно неймовірні, фантастичні події мирно співіснують із цілком реалістичними побутовими замальовками, описом життя сім'ї Грегора); б) як фантастичні (наприклад, перетворення Грегора на фантастичну комаху), так і вірогідні події (наприклад, смерть згаданої комахи) автор описує підкреслено буденно, неемоційно, зовсім без “експресії”, що є важливою ознакою індивідуального стилю Кафки; в) відтворення трагізму буття “маленької людини”, яка в цьому світі часто відчуває себе “самотньою комахою”, відчуженою і приреченою;
висловлює судження про особливості стосунків Грегора з його родиною (він присвятив своє життя рідним людям, які фактично стали причиною його смерті після фантастичного перетворення свого годувальника на комаху);
висловлює особисте ставлення до проблем, що порушуються в творі, аргументуючи свою точку зору прикладами і цитатами з тексту.
ТЛ Дає визначення понять міфотворчість, експресіонізм.
 

3

Джеймс Джойс (1882-1941). “Джакомо Джойс” Джойс - ірландський письменник-модерніст, його світоглядні й естетичні позиції. Характерні риси поетики модерністських творів Джойса: “потік свідомості”, елемент пародійності й іронізму, яскраво виражена інтертекстуальність. Психологічне есе “Джакомо Джойс”, його автобіографічний характер. Самоіронічний присмак назви твору. Ключова лексика і символіка тексту (“театр”-“гра”-“нещирість”-“герб Шекспіра” тощо) та розмаїття його можливих інтерпретацій. Джойс як один із “батьків модернізму”. Учень:
називає та ілюструє прикладами з тексту психологічного есе “Джакомо Джойс” характерні риси поетики модерністських творів одного з “батьків модернізму” ірландського письменника Джойса: а) використання “потоку свідомості” (його оповідь “плине, мов ріка” (В. Джеймс), іноді логіка поступається відвертій асоціативності, фрагменти тексту начебто не пов'язані між собою і навіть спеціально розірвані більшими або меншими пропусками і т. д.); б) наявність елементу пародійності й іронізму: так, уже в самій назві твору слово “Джакомо” водночас є і італійським відповідником англійського імені “Джеймс” (ім'я автора - Джеймс Джойс), і своєрідним самоіронічним натяком на знаменитого Джакомо Казанову (пор. “Джакомо Джойс” і “Джеймс Казанова”); в) інтертекстуальність (есе насичене запозиченнями з текстів Біблії (“не його, а Варавву”), Шекспіра (“Гамлет”, “Макбет”), Ібсена (“Ляльковий дім”, “Гедда Ґаблер”);
наводить приклади автобіографічного характеру “Джакомо Джойса”: автор теж заробляв уроками, його дружину, як і дружину героя есе, звали саме Нора (Барнакль) і т. д.;
називає ключові слова твору і пояснює їх зв'язок із творчим задумом автора (так, нещирість його стосунків із героїнею відтворюється завдяки вживанню ключової лексики зі значенням “нещирість”, “гра”: “театр” /тобто “лицедійство”/ - “гра” - “нещирість” - “герб Шекспіра” (знаменитого драматурга, тобто лицедія).
ТЛ Дає визначення понять “потік свідомості”, ремiнісценція літературна, інтертекстуальність.
 

3

Томас Манн (1875-1955).
“Маріо і чарівник” Томас Манн - німецький письменник, антитоталітарний характер його творчості. Напруга передвоєнної ситуації в Європі й тривожний настрій новели “Маріо і чарівник”. Алегоричність і паралелізм у творі (гіпнотична влада чарівника над натовпом і маніпуляції тоталітарними режимами свiдомістю людей). Віра письменника в здатність особистості до збереження свого “я”. Бунт Маріо як провістя звільнення народів світу від загрози тоталітаризму.
Учень:
пояснює, що Т. Манн - німецький письменник, який порушував проблеми боротьби з тоталітаризмом;
характеризує головних героїв твору, а також характер зіткнення “чарівника” (гіпнотизера) і Маріо;
висловлює особисте ставлення до вчинку Маріо, а також до проблем, що порушуються в творі, аргументуючи свою точку зору прикладами і цитатами з тексту.
 

8

Михайло Булгаков (1891-1940).
“Майстер і Маргарита” Булгаков - російський письменник. “Майстер і Маргарита” як вершина його творчості. “Магічний реалізм” роману. Часові шари в творі, художні засоби їхньої зв'язності. Особливості композиції твору Булгакова - “роман у романі”. Реальне та ірреальне в творі. Булгаков і Київ.
Учень:
пояснює, що видатний російський письменник М. Булгаков народився і виріс у Києві, на Андріївському узвозі є його будинок-музей, а творчість (“Біла гвардія”) пов'язана з Україною;
характеризує роман “Майстер і Маргарита” як вершину творчості М. Булгакова;
наводить приклади використання автором елементів “магічного реалізму”, нерозривного поєднання реального та ірреального в творі;
характеризує головних героїв твору;
розповідає про різні часові шари в творі, а також ілюструє прикладами з тексту художні засоби їхнього зв'язку: наприклад, стрижневий мотив спеки, нестерпне сонце в Єршалаїмі на межі старої й нової ер, під час розп'яття Ієшуа (Ісуса), а також сонце, спека в Москві 1930-х років; або наявність спільних образів: Понтій Пілат з його собакою в “єршалаїмській” частині роману, а також на місячній доріжці, що веде до космічного часового виміру;
висловлює судження про особливості композиції твору Булгакова - “роман у романі” (роман Майстра про Ієшуа як складова роману Булгакова “Майстер і Маргарита”);
висловлює особисте ставлення до проблем, що порушуються в творі, аргументуючи свою точку зору прикладами і цитатами з тексту.

3.

14
7

ГЛИБИННІ ЗРУШЕННЯ В ПОЕЗІЇ ПОЧАТКУ ХХ ст.
Із західноєвропейської поезії Глибинні зрушення в поезії XX ст. Творення нової поетичної метамови. Модернізм і основні течії європейської поезії XX ст.
Райнер Марія Рільке (1875-1926). “Згаси мій зір...”, “Осінній день”, “Гетсиманський сад”, “Орфей, Еврідіка, Гермес”, “Ось дерево звелось...” Синтетичний вияв новітніх течій і тенденцій в поезії австрійського поета Р. М. Рільке. Вираження традиції відчуження людини в дегуманізованому світі. Ностальгія за втраченою єдністю людини зі світом. Рільке і Україна, українські мотиви в його творчості.
Ґійом Аполлінер (1880-1918). “Лорелея”, “Міст Мірабо”, “Пісня нелюбого”, “Зарізана голубка й водограй” Шлях французького поета Ґійoма Аполлінeра від неоромантизму до кубофутуризму. Реакція на символізм, звернення до реального, предметно-чуттєвого і його вираження “прямим словом”. Зміна позиції щодо життя, ствердження активно-творчого ставлення до нього.
Федерiко Гарсіа Лорка (1898-1936). “Про царівну Місяцівну”, “Балада про чорну тугу”, “Гітара”, “Газела про темну смерть”, “Касида про сон під зорями” Іспанський поет Гарсіа Лорка, його міфопоетика. Синтез у творах міфології та фольклору з поетикою модернізму. Персоніфікація природних сил і стихій.
Учень:
розповідає про глибинні модерністські зрушення в поезії ХХ ст.;
характеризує творчість австрійського поета Рaйнера Марiя Рiльке як синтетичний, об'єднаний вияв новітніх течій і тенденцій у поезії (на матеріалі творів “Згаси мій зір...”, “Осінній день”, “Гетсиманський сад”, “Орфей, Еврідіка, Гермес”, “Ось дерево звелось...”);
наводить приклади втілення в творах Р. М. Рільке мотивів: а) відчуження людини в дегуманізованому світі; б) ностальгії за втраченою єдністю людини зі світом; в) українських мотивів;
характеризує творчість французького поета Ґійoма Аполлінeра як шлях від неоромантизму до кубофутуризму;
підтверджує свої судження прикладами з текстів поезій “Лорелея”, “Міст Мірабо”, “Пісня нелюбого”, “Зарізана голубка й водограй”;
простежує на матеріалі згаданих поезій зміну життєвої позиції поета, ствердження активно-творчого ставлення до життя;
характеризує творчість іспанського поета Федерiко Гарсiа Лoрки як поєднання міфології та фольклору з поетикою модернізму;
визначає персоніфікацію природних сил і стихій як важливу рису стилю поета, підтверджує свої висновки прикладами з поезій “Про царівну Місяцівну”, “Балада про чорну тугу”, “Гітара”, “Газела про темну смерть”, “Касида про сон під зорями”;
виразно читає і аналізує вірші Р. М. Рільке, Ґійома Аполлінера, Ф. Гарсіа Лорки.
ТЛ Дає визначення понять модернізм, авангардизм, а також ілюструє їх прикладами з конкретних поезій.
 

7

“Срібна доба” російської поезії, її модерністські й авангардистські течії.
Олександр Блок (1880-1921). “Вітер далекий навіяв...”, “Незнайома”, “Весно, весно, без меж і без краю...”, “Скіфи” Своєрідність символізму в російській поезії. О. Блок - найвидатніший поет російського символізму.
Аннa Ахматова (1889-1966). “Довкола жовтий вечір ліг”, “Дав мені юнь ти сутужную”, “Реквієм” Акмеїзм, його естетичні засади і поетика у творчості Анни Ахматової. Пізня поезія Ахматової (“Реквієм”). Анна Ахматова і Україна. Футуризм як авангардистська літературна течія, його естетичні засади. Епатажність, радикальний розрив із літературною традицією, сміливий формальний експеримент, пошуки нових засобів художньої виразності як характерні риси поезії футуризму.
Володимир Маяковський (1893-1930). “А ви змогли б?”, “Послухайте!”, “Лілічко! Замість листа” Маяковський - лідер російського футуризму, його непересічна поетична обдарованість. Трагічна доля поета.
Боріс Пастернак (1890-1960). “Про ці вірші”, “Визначення поезії”, “По стіні збiгали стрілки...”, “Зимова ніч” Пастернак і російський футуризм, неоднозначність стосунків поета з футуризмом. Еволюція поезії Пастернака.
Учень:
називає провідні модерністські й авангардистські напрями і течії “срібної доби” російської поезії, а також їхніх найвідоміших представників: символізм (Блок), футуризм (Маяковський, ранній Пастернак), акмеїзм (Ахматова);
визначає символізм як перший модерністський напрям “срібної доби” в російській поезії, а творчість О. Блока - як один із найповніших виявів російського символізму;
аналізує поезії Блока, відзначає наявність у них елементів символізму (звукопису, натяку, сугестії, символів тощо);
визначає акмеїзм як своєрідну модерністську течію “срібної доби” російській поезії, а творчість Анни Ахматової - як одне з найповніших утілень можливостей акмеїзму;
аналізує поезії Ахматової, відзначає наявність у них елементів акмеїзму (чіткість, ясність і особливу “прозорість” образів);
називає риси пізньої поезії Ахматової: вишукану “простоту” стилю, звернення до наболілих суспільних проблем (“Реквієм”);
визначає футуризм як одну з найяскравіших авангардистських течій “срібної доби” російській поезії, а творчість В. Маяковського - як найповніший вияв можливостей російського футуризму;
відзначає органічне поєднання в творчості поета, з одного боку, “сенсаційних ефектів і гарячково-карколомних образів” (К. Чуковський) (“А ви змогли б?”, “Послухайте!”), з другого - щирого і тонкого ліризму (“Лілічко! Замість листа”);
розповідає про заангажованість поезії Маяковського радянського періоду і фінал життя поета;
висловлює судження про поетичну творчість відомого російського письменника Б. Пастернака, аналізує його поезії;
виразно читає і аналізує вірші О. Блока, Анни Ахматової, В. Маяковського, Б. Пастернака.
ТЛ Дає визначення понять символізм, футуризм, акмеїзм, а також ілюструє їх прикладами з поезій, що входять до розділу.

4.

4

НОВАТОРСТВО В ДРАМАТУРГІЇ
Бертольт Брехт (1898-1956). “Життя Галілея” Брехт як драматург-новатор. “Епічний театр” Брехта, його теоретичні засади й творча практика. Проблема моральної відповiдальності вчених за наслідки наукових досліджень у драмі “Життя Галілея”. Неоднозначність образу Галілея. Інтелектуальний характер драми.
Учень:
пояснює, чому німецького драматурга Брехта називають новатором драматургії й театру: він створив так званий “епічний театр”, де головною була не дія, а ідея;
визначає проблему моральної відповідальності вчених за наслідки своїх наукових досліджень як головну в драмі “Життя Галілея” (бажано, щоб учні підтверджували актуальність цієї проблеми для нашого часу: відкриття вченими страшної сили ядерної енергії та наслідок цього відкриття - незчисленні людські жертви Хіросіми й Чорнобиля; непередбачуваність можливих наслідків клонування тварин і особливо людини тощо);
пояснює, в чому полягає неоднозначність образу Галілея: з одного боку, він талановитий учений, з другого - конформіст, готовий до співпраці з церквою;
висловлює судження про інтелектуальний характер драми “Життя Галілея”, про наявність у ній проблем, що спонукають людину до роздумів, інтелектуальної напруги;
висловлює особисте ставлення до проблем, що порушуються в творі, аргументуючи свою точку зору прикладами і цитатами з тексту.

5.

2

ПІДСУМОК
Узагальнення та систематизація вивченого протягом року матеріалу.
Учень:
називає авторів і переказує зміст вивчених протягом року творів;
повторює, узагальнює і систематизує засвоєні протягом навчального року відомості про особливості перебігу світового літературного процесу кінця ХІХ - початку ХХ століття.
ТЛ Дає визначення понять: авангардизм, акмеїзм, експресіонізм, імпресіонізм, інтертекстуальність, модернізм, оповідання-міф, “потік свідомості”, ремінісценція літературна, символ, символізм, футуризм.

Для вивчення напам'ять

  1. Ш. Бодлер (вірш за вибором учня).

  2. 1-2 вірші поетів-символістів (за вибором учня).

  3. 1-2 вірші поетів початку ХХ ст. (за вибором учителя).
Категорія: Програми | Додав: O_K
Переглядів: 33269 | Завантажень: 0 | Рейтинг: 3.7/13
Всього коментарів: 0
Додавати коментарі можуть лише зареєстровані користувачі.
[ Реєстрація | Вхід ]
Пошук на сайті

Пошук схем
РадиоЛоцман - поисковая машина схем в www

Facebook

Свято дня
Календар України

Погода

Друзі сайта
  • Официальный блог
  • Сообщество uCoz
  • FAQ по системе
  • Инструкции для uCoz

  • Статистика

    Онлайн всього: 1
    Гостей: 1
    Користувачів: 0

    Copyright MyCorp © 2024 Створити безкоштовний сайт на uCoz