(70 год, 2 год на тиждень) (8 год - тематична атестація;
резервний час - 8 год)
№ п/п |
К-сть годин |
Зміст навчального матеріалу |
Державні вимоги до рівня загальноосвітньої підготовки
учнів |
1. |
14 5 |
ВСТУП. ІЗ ЛІТЕРАТУРИ РАННЬОГО МОДЕРНІЗМУ Модерністські
зрушення у французькій поезії другої половини ХІХ ст. Шарль Бодлер
(1821-1867). “Альбатрос”, “Відповідності”, “Гімн красі”, “Вечорова гармонія”,
“Moesta et errabunda”, “Зосередження”, “Confiteor” Бодлер - французький поет
другої половини XIX ст., пізній романтик і один із зачинателів символізму.
Світогляд і естетичні погляди Бодлера і збірка “Квіти зла”. Протиставлення
дійсності й ідеалу як семантико-образна вісь збірки. Пошуки “сучасної краси”,
“видобування краси зі зла” в поезії Бодлера. Традиційність і своєрідність
вирішення проблеми “поет і натовп” у поезії “Альбатрос”. Філігранність поетичної
техніки, формальна довершеність і сугестивність вірша “Вечорова гармонія”.
Тлумачення предметних образів як “видимих знаків” ідей, почуттів, душевних
станів (“Відповідності”). |
Учень: розповідає про модерністські зрушення у
французькій поезії другої половини ХІХ ст., пошуки нових засобів художньої
виразності, модерних естетичних орієнтирів; пояснює, чому французький
поет Бодлер був водночас і пізнім романтиком (у його віршах яскраво втілено
характерне для романтизму протиставлення ницої дійсності й недосяжного ідеалу,
вони підкреслено контрастивні), і одним із зачинателів символізму - напряму, в
якому головним засобом художнього вираження стає символ; характеризує
естетичні погляди Бодлера, втілені у збірці “Квіти зла”: протиставлення
дійсності й ідеалу як змістово-образна вісь збірки; висловлює судження
про те, в чому полягає своєрідність вирiшення проблеми “поет і натовп” у поезії
“Альбатрос”; пояснює, в чому полягає філігранність поетичної техніки
і формальна довершеність вірша “Вечорова гармонія”, завдяки яким художнім
засобам зреалізовано його “навіювальний” (сугестивний) вплив на читача/слухача;
знаходить конкретні випадки тлумачення Бодлером предметних образів як
“видимих знаків” ідей, почуттів, душевних станів людини, втілення думки про
невидимий людському оку світ, де панують “взаємного зв'язку невидимі закони”, у
сонеті “Відповідності”; висловлює особисте ставлення до проблем, що
порушуються в творах поета, аргументуючи свою точку зору прикладами і цитатами з
тексту; наводить приклади втілення рис символізму в поезіях Бодлера;
виразно читає і аналізує вірші Бодлера. ТЛ Дає
визначення поняття символ. |
|
4 |
ІЗ ПОЕЗІЇ ФРАНЦУЗЬКОГО СИМВОЛІЗМУ Поль Верлен
(1844-1896). “Забуті арiєти”, “Так тихо серце плаче...”, “Тихе небо понад
дахом”, “Поетичне мистецтво” Артюр Рембо (1854-1891). “Відчуття”, “Моя
циганерія”, “П'яний корабель”, “Голосівки”, “Рожево плакала зірниця...”,
“Вороння” Стефaн Малларе (1842-1898). “Дар поезії”, “Блакить”,
“Лебідь” Символізм як літературний напрям останньої третини XIX - початку XX ст.
Основні естетичні принципи та поетичне новаторство символістів. Поняття про
символ як основний засіб поетичного самовираження, його потрактування
французькими символістами: спонтанність з'яви, непроясненість і багатозначність,
“підказування” смислів і простір для відгадування. Сугeстія (навіювання) як
важливий художній засіб символістської поезії. Зняття інформаційно-розповідної
функції поетичної мови. |
Учень: характеризує в найзагальніших рисах
символізм як літературний напрям останньої третини XIX - початку XX ст.;
визначає музичність як важливу ознаку віршів Верлена, засіб прямого
вираження інтуїтивно-емоційного, несвідомого, настроєвого; тлумачить
поняття сугeстія (навіювання), визначає її як важливий художній засіб
символістської поезії (поети-символісти,прагнучи передати те, що не висловиш
звичайним словом, навіювали невизначене, позбавлене чіткого сенсу й обрисів
(“про неясне говорили неясно”); висловлює судження про причини
зменшення питомої ваги інформаційно-розповідної функції поетичної мови у віршах
символістів і активізації сугестивної функції; наводить конкретні
приклади використання символів у поезіях Верлена, Рембо або Малларме (наприклад,
п'яний корабель із однойменного вірша А. Рембо) як основного засобу поетичного
самовираження, його потрактування французькими символістами: спонтанність з'яви,
непроясненість і багатозначність, “підказування” смислів і простір для
відгадування; виразно читає і аналізує вірші Верлена, Рембо,
Малларме. ТЛ Дає визначення поняття символізм, сугестія. |
|
5 |
Оскар Уайльд (1854-1900). “Портрет Доріана Грея” Уайльд
- письменник англійського раннього модернізму. Естетизм Уайльда,
імпресіоністичність стилю. “Портрет Доріана Грея” як осереддя творчості
письменника, філософсько-естетичні та моральні проблеми твору. Риси
інтелектуального роману. |
Учень: пояснює, чому англійця О. Уайльда
називають письменником англійського раннього модернізму; визначає
роман “Портрет Доріана Грея” як осереддя творчості Уайльда: саме в цьому романі
риси естетизму, поетизація краси як сенсу й основного завдання мистецтва
втілилися найповніше; характеризує “Портрет Доріана Грея” як
інтелектуальний роман і вказує на головні філософсько-естетичні та моральні
проблеми твору: співвідношення краси й моралі, чи може краса бути вільною від
моралі, як це вивільнення діє на особистість; висловлює особисте
ставлення до проблем, що порушуються в творі, аргументуючи свою точку зору
прикладами і цитатами з тексту. ТЛ Дає визначення понять естетизм,
інтелектуальна проза, парадокс. |
2. |
20 2 |
ІЗ ЛІТЕРАТУРИ ПЕРШОЇ ТРЕТИНИ ХХ СТОЛІТТЯ XX ст. як
літературна епоха, глибинний переворот в естетиці й художній практиці.
Формування нових принципів і структур художнього мислення і творчості. Світова
література XX ст.: основні етапи та тенденції розвитку. Посилення взаємодії
національних літератур. Модернізм і авангард. Реалізм у літературі XX ст.:
продовження традицій, пошуки нових засобів і форм художнього вираження.
Взаємодія з модернізмом. Елітарна й масова культура. |
Учень: називає розвиток модернізму і
авангардизму провідними тенденціями літературного процесу першої третини ХХ
століття, визначає їх співвідношення; висловлює судження про долю
реалізму в літературі XX ст. (з одного боку - продовження традицій літератури
попередніх епох, з другого - пошуки нових засобів і форм художнього вираження,
взаємодія з модернізмом); характеризує роздвоєння культурного процесу
на два річища (елітарну і масову культуру) як характерну ознаку ХХ століття.
ТЛ Дає визначення понять авангардизм, модернізм (у
літературі). |
|
3 |
Франц Кафка (1883-1924). “Перевтілення”. Кафка -
австрійський письменник-модерніст. Своєрідність світобачення і його художнього
вираження в оповіданні “Перевтілення”. Грегор Замза і його родина. Особливості
стилю Кафки, поєднання реальності й міфотворчості. |
Учень: пояснює характерні особливості
індивідуального стилю австрійського письменника-модерніста Франца Кафки, а саме:
а) поєднання реальності й міфотворчості (у його творах, зокрема в оповіданні
“Перевтілення”, абсолютно неймовірні, фантастичні події мирно співіснують із
цілком реалістичними побутовими замальовками, описом життя сім'ї Грегора); б) як
фантастичні (наприклад, перетворення Грегора на фантастичну комаху), так і
вірогідні події (наприклад, смерть згаданої комахи) автор описує підкреслено
буденно, неемоційно, зовсім без “експресії”, що є важливою ознакою
індивідуального стилю Кафки; в) відтворення трагізму буття “маленької людини”,
яка в цьому світі часто відчуває себе “самотньою комахою”, відчуженою і
приреченою; висловлює судження про особливості стосунків Грегора з
його родиною (він присвятив своє життя рідним людям, які фактично стали причиною
його смерті після фантастичного перетворення свого годувальника на комаху);
висловлює особисте ставлення до проблем, що порушуються в творі,
аргументуючи свою точку зору прикладами і цитатами з тексту. ТЛ Дає
визначення понять міфотворчість, експресіонізм. |
|
3 |
Джеймс Джойс (1882-1941). “Джакомо Джойс” Джойс -
ірландський письменник-модерніст, його світоглядні й естетичні позиції.
Характерні риси поетики модерністських творів Джойса: “потік свідомості”,
елемент пародійності й іронізму, яскраво виражена інтертекстуальність.
Психологічне есе “Джакомо Джойс”, його автобіографічний характер. Самоіронічний
присмак назви твору. Ключова лексика і символіка тексту
(“театр”-“гра”-“нещирість”-“герб Шекспіра” тощо) та розмаїття його можливих
інтерпретацій. Джойс як один із “батьків модернізму”. |
Учень: називає та ілюструє прикладами з
тексту психологічного есе “Джакомо Джойс” характерні риси поетики модерністських
творів одного з “батьків модернізму” ірландського письменника Джойса: а)
використання “потоку свідомості” (його оповідь “плине, мов ріка” (В. Джеймс),
іноді логіка поступається відвертій асоціативності, фрагменти тексту начебто не
пов'язані між собою і навіть спеціально розірвані більшими або меншими
пропусками і т. д.); б) наявність елементу пародійності й іронізму: так, уже в
самій назві твору слово “Джакомо” водночас є і італійським відповідником
англійського імені “Джеймс” (ім'я автора - Джеймс Джойс), і своєрідним
самоіронічним натяком на знаменитого Джакомо Казанову (пор. “Джакомо Джойс” і
“Джеймс Казанова”); в) інтертекстуальність (есе насичене запозиченнями з текстів
Біблії (“не його, а Варавву”), Шекспіра (“Гамлет”, “Макбет”), Ібсена (“Ляльковий
дім”, “Гедда Ґаблер”); наводить приклади автобіографічного характеру
“Джакомо Джойса”: автор теж заробляв уроками, його дружину, як і дружину героя
есе, звали саме Нора (Барнакль) і т. д.; називає ключові слова твору
і пояснює їх зв'язок із творчим задумом автора (так, нещирість його стосунків із
героїнею відтворюється завдяки вживанню ключової лексики зі значенням
“нещирість”, “гра”: “театр” /тобто “лицедійство”/ - “гра” - “нещирість” - “герб
Шекспіра” (знаменитого драматурга, тобто лицедія). ТЛ Дає визначення
понять “потік свідомості”, ремiнісценція літературна,
інтертекстуальність. |
|
3 |
Томас Манн (1875-1955). “Маріо і чарівник” Томас Манн
- німецький письменник, антитоталітарний характер його творчості. Напруга
передвоєнної ситуації в Європі й тривожний настрій новели “Маріо і чарівник”.
Алегоричність і паралелізм у творі (гіпнотична влада чарівника над натовпом і
маніпуляції тоталітарними режимами свiдомістю людей). Віра письменника в
здатність особистості до збереження свого “я”. Бунт Маріо як провістя звільнення
народів світу від загрози тоталітаризму. |
Учень: пояснює, що Т. Манн - німецький
письменник, який порушував проблеми боротьби з тоталітаризмом;
характеризує головних героїв твору, а також характер зіткнення
“чарівника” (гіпнотизера) і Маріо; висловлює особисте ставлення до
вчинку Маріо, а також до проблем, що порушуються в творі, аргументуючи свою
точку зору прикладами і цитатами з тексту. |
|
8 |
Михайло Булгаков (1891-1940). “Майстер і Маргарита”
Булгаков - російський письменник. “Майстер і Маргарита” як вершина його
творчості. “Магічний реалізм” роману. Часові шари в творі, художні засоби їхньої
зв'язності. Особливості композиції твору Булгакова - “роман у романі”. Реальне
та ірреальне в творі. Булгаков і Київ. |
Учень: пояснює, що видатний російський
письменник М. Булгаков народився і виріс у Києві, на Андріївському узвозі є його
будинок-музей, а творчість (“Біла гвардія”) пов'язана з Україною;
характеризує роман “Майстер і Маргарита” як вершину творчості М.
Булгакова; наводить приклади використання автором елементів
“магічного реалізму”, нерозривного поєднання реального та ірреального в
творі; характеризує головних героїв твору; розповідає про
різні часові шари в творі, а також ілюструє прикладами з тексту художні засоби
їхнього зв'язку: наприклад, стрижневий мотив спеки, нестерпне сонце в Єршалаїмі
на межі старої й нової ер, під час розп'яття Ієшуа (Ісуса), а також сонце, спека
в Москві 1930-х років; або наявність спільних образів: Понтій Пілат з його
собакою в “єршалаїмській” частині роману, а також на місячній доріжці, що веде
до космічного часового виміру; висловлює судження про особливості
композиції твору Булгакова - “роман у романі” (роман Майстра про Ієшуа як
складова роману Булгакова “Майстер і Маргарита”); висловлює особисте
ставлення до проблем, що порушуються в творі, аргументуючи свою точку зору
прикладами і цитатами з тексту. |
3. |
14 7 |
ГЛИБИННІ ЗРУШЕННЯ В ПОЕЗІЇ ПОЧАТКУ ХХ ст. Із
західноєвропейської поезії Глибинні зрушення в поезії XX ст. Творення нової
поетичної метамови. Модернізм і основні течії європейської поезії XX ст.
Райнер Марія Рільке (1875-1926). “Згаси мій зір...”, “Осінній день”,
“Гетсиманський сад”, “Орфей, Еврідіка, Гермес”, “Ось дерево звелось...”
Синтетичний вияв новітніх течій і тенденцій в поезії австрійського поета Р. М.
Рільке. Вираження традиції відчуження людини в дегуманізованому світі.
Ностальгія за втраченою єдністю людини зі світом. Рільке і Україна, українські
мотиви в його творчості. Ґійом Аполлінер (1880-1918). “Лорелея”,
“Міст Мірабо”, “Пісня нелюбого”, “Зарізана голубка й водограй” Шлях французького
поета Ґійoма Аполлінeра від неоромантизму до кубофутуризму. Реакція на
символізм, звернення до реального, предметно-чуттєвого і його вираження “прямим
словом”. Зміна позиції щодо життя, ствердження активно-творчого ставлення до
нього. Федерiко Гарсіа Лорка (1898-1936). “Про царівну Місяцівну”,
“Балада про чорну тугу”, “Гітара”, “Газела про темну смерть”, “Касида про сон
під зорями” Іспанський поет Гарсіа Лорка, його міфопоетика. Синтез у творах
міфології та фольклору з поетикою модернізму. Персоніфікація природних сил і
стихій. |
Учень: розповідає про глибинні модерністські
зрушення в поезії ХХ ст.; характеризує творчість австрійського поета
Рaйнера Марiя Рiльке як синтетичний, об'єднаний вияв новітніх течій і тенденцій
у поезії (на матеріалі творів “Згаси мій зір...”, “Осінній день”, “Гетсиманський
сад”, “Орфей, Еврідіка, Гермес”, “Ось дерево звелось...”); наводить
приклади втілення в творах Р. М. Рільке мотивів: а) відчуження людини в
дегуманізованому світі; б) ностальгії за втраченою єдністю людини зі світом; в)
українських мотивів; характеризує творчість французького поета Ґійoма
Аполлінeра як шлях від неоромантизму до кубофутуризму; підтверджує
свої судження прикладами з текстів поезій “Лорелея”, “Міст Мірабо”, “Пісня
нелюбого”, “Зарізана голубка й водограй”; простежує на матеріалі
згаданих поезій зміну життєвої позиції поета, ствердження активно-творчого
ставлення до життя; характеризує творчість іспанського поета Федерiко
Гарсiа Лoрки як поєднання міфології та фольклору з поетикою модернізму;
визначає персоніфікацію природних сил і стихій як важливу рису стилю
поета, підтверджує свої висновки прикладами з поезій “Про царівну Місяцівну”,
“Балада про чорну тугу”, “Гітара”, “Газела про темну смерть”, “Касида про сон
під зорями”; виразно читає і аналізує вірші Р. М. Рільке,
Ґійома Аполлінера, Ф. Гарсіа Лорки. ТЛ Дає визначення понять
модернізм, авангардизм, а також ілюструє їх прикладами з конкретних
поезій. |
|
7 |
“Срібна доба” російської поезії, її модерністські й
авангардистські течії. Олександр Блок (1880-1921). “Вітер далекий
навіяв...”, “Незнайома”, “Весно, весно, без меж і без краю...”, “Скіфи”
Своєрідність символізму в російській поезії. О. Блок - найвидатніший поет
російського символізму. Аннa Ахматова (1889-1966). “Довкола жовтий
вечір ліг”, “Дав мені юнь ти сутужную”, “Реквієм” Акмеїзм, його естетичні засади
і поетика у творчості Анни Ахматової. Пізня поезія Ахматової (“Реквієм”). Анна
Ахматова і Україна. Футуризм як авангардистська літературна течія, його
естетичні засади. Епатажність, радикальний розрив із літературною традицією,
сміливий формальний експеримент, пошуки нових засобів художньої виразності як
характерні риси поезії футуризму. Володимир Маяковський (1893-1930).
“А ви змогли б?”, “Послухайте!”, “Лілічко! Замість листа” Маяковський - лідер
російського футуризму, його непересічна поетична обдарованість. Трагічна доля
поета. Боріс Пастернак (1890-1960). “Про ці вірші”, “Визначення
поезії”, “По стіні збiгали стрілки...”, “Зимова ніч” Пастернак і російський
футуризм, неоднозначність стосунків поета з футуризмом. Еволюція поезії
Пастернака. |
Учень: називає провідні модерністські й
авангардистські напрями і течії “срібної доби” російської поезії, а також їхніх
найвідоміших представників: символізм (Блок), футуризм (Маяковський, ранній
Пастернак), акмеїзм (Ахматова); визначає символізм як перший
модерністський напрям “срібної доби” в російській поезії, а творчість О. Блока -
як один із найповніших виявів російського символізму; аналізує поезії
Блока, відзначає наявність у них елементів символізму (звукопису, натяку,
сугестії, символів тощо); визначає акмеїзм як своєрідну модерністську
течію “срібної доби” російській поезії, а творчість Анни Ахматової - як одне з
найповніших утілень можливостей акмеїзму; аналізує поезії Ахматової,
відзначає наявність у них елементів акмеїзму (чіткість, ясність і особливу
“прозорість” образів); називає риси пізньої поезії Ахматової:
вишукану “простоту” стилю, звернення до наболілих суспільних проблем
(“Реквієм”); визначає футуризм як одну з найяскравіших
авангардистських течій “срібної доби” російській поезії, а творчість В.
Маяковського - як найповніший вияв можливостей російського футуризму;
відзначає органічне поєднання в творчості поета, з одного боку,
“сенсаційних ефектів і гарячково-карколомних образів” (К. Чуковський) (“А ви
змогли б?”, “Послухайте!”), з другого - щирого і тонкого ліризму (“Лілічко!
Замість листа”); розповідає про заангажованість поезії Маяковського
радянського періоду і фінал життя поета; висловлює судження про
поетичну творчість відомого російського письменника Б. Пастернака, аналізує його
поезії; виразно читає і аналізує вірші О. Блока, Анни Ахматової, В.
Маяковського, Б. Пастернака. ТЛ Дає визначення понять символізм,
футуризм, акмеїзм, а також ілюструє їх прикладами з поезій, що входять до
розділу. |
4. |
4 |
НОВАТОРСТВО В ДРАМАТУРГІЇ Бертольт Брехт
(1898-1956). “Життя Галілея” Брехт як драматург-новатор. “Епічний театр” Брехта,
його теоретичні засади й творча практика. Проблема моральної відповiдальності
вчених за наслідки наукових досліджень у драмі “Життя Галілея”. Неоднозначність
образу Галілея. Інтелектуальний характер драми. |
Учень: пояснює, чому німецького драматурга
Брехта називають новатором драматургії й театру: він створив так званий “епічний
театр”, де головною була не дія, а ідея; визначає проблему моральної
відповідальності вчених за наслідки своїх наукових досліджень як головну в драмі
“Життя Галілея” (бажано, щоб учні підтверджували актуальність цієї проблеми для
нашого часу: відкриття вченими страшної сили ядерної енергії та наслідок цього
відкриття - незчисленні людські жертви Хіросіми й Чорнобиля; непередбачуваність
можливих наслідків клонування тварин і особливо людини тощо);
пояснює, в чому полягає неоднозначність образу Галілея: з одного
боку, він талановитий учений, з другого - конформіст, готовий до співпраці з
церквою; висловлює судження про інтелектуальний характер драми
“Життя Галілея”, про наявність у ній проблем, що спонукають людину до роздумів,
інтелектуальної напруги; висловлює особисте ставлення до проблем, що
порушуються в творі, аргументуючи свою точку зору прикладами і цитатами з
тексту. |
5. |
2 |
ПІДСУМОК Узагальнення та систематизація вивченого
протягом року матеріалу. |
Учень: називає авторів і переказує зміст
вивчених протягом року творів; повторює, узагальнює і
систематизує засвоєні протягом навчального року відомості про особливості
перебігу світового літературного процесу кінця ХІХ - початку ХХ
століття. ТЛ Дає визначення понять: авангардизм, акмеїзм,
експресіонізм, імпресіонізм, інтертекстуальність, модернізм, оповідання-міф,
“потік свідомості”, ремінісценція літературна, символ, символізм,
футуризм. | |
Для вивчення напам'ять
- Ш. Бодлер (вірш за вибором учня).
- 1-2 вірші поетів-символістів (за вибором учня).
- 1-2 вірші поетів початку ХХ ст. (за вибором учителя).
|