МІНІСТЕРСТВО ОСВІТИ І НАУКИ УКРАЇНИ
Н а в ч а л ь н а п р о г р а м а
для загальноосвітніх навчальних закладів
(12-річна школа)
АСТРОНОМІЯ
12-й клас
Київ - 2006
ПОЯСНЮВАЛЬНА ЗАПИСКА
Астрономія — одна з найдавніших наук, що зародилась із практичних
потреб людини й бажання пізнати довкілля; її внесок у розвиток цивілізації й
роль у формуванні світогляду людини важко переоцінити.
Головною метою вивчення астрономії є формування загальнокультурної
компетентності, наукового світогляду та основ системи знань про методи й
результати вивчення законів руху, фізичної природи, еволюції небесних тіл та
Всесвіту в цілому.
Викладання астрономії на базовому рівні ставить за мету дати учням основи
знань з усіх напрямків астрономії, приділивши головну увагу висвітленню тих
понять, які є загальнокультурним надбанням і необхідні людині у повсякденному
житті.
Основні завдання вивчення астрономії за даною програмою ґрунтуються на
вимогах Державного стандарту базової і повної загальної середньої освіти і
зводяться до того, що випускники загальноосвітніх навчальних закладів мають:
- знати лічбу часу й календарі, орієнтуватися на місцевості за допомогою
небесних світил, вміти пояснювати явища добового й річного руху небесних тіл;
- розуміти причини сонячних і місячних затемнень, появи комет і метеорів,
знати будову Сонячної системи;
- знати, які небесні тіла складають Всесвіт і чим вони відрізняються (планети,
планетні системи, зорі, скупчення зір, галактики, скупчення галактик), знати в
загальних рисах про походження Сонячної системи та Всесвіту;
- знати, якими засобами ведуться астрономічні дослідження з поверхні Землі та
за межами земної атмосфери;
- розрізняти “астрономію” й “астрологію”; розуміти, що астрологія є реліктом
історії розвитку цивілізації і її принципи науково не обґрунтовані.
Програма включає 9 тем (загалом 35 годин, серед них одна резервна), питання
яких охоплюють увесь зміст сучасної астрономії. Запропонована послідовність
навчальних тем обумовлена психологічними особливостями сприйняття людиною
довкілля і спирається на великий історично-методологічний досвід викладання
курсу астрономії саме в такій послідовності. Запропоноване програмою тематичне
наповнення базується на тому, що астрономія формує й розширює науковий світогляд
людини. Прослухавши курс астрономії, людина зможе використовувати ці знання,
навіть якщо її майбутня професія не буде пов’язана з природничими науками.
Важливим є відображення в програмі місця й ролі України як космічної держави,
що має широкорозвинену інфраструктуру космічної галузі та астрономічних
установ.
Особливість навчально-виховного процесу під час вивчення курсу астрономії
зумовлена тим, що астрономія є наочною, доступною для розуміння і певною мірою
романтичною наукою. З одного боку, в ній присутні такі об’єкти та явища, які
можна спостерігати, походження яких завжди цікавило людей. З іншого боку,
астрономія — це точна наука, яка використовує багатий математичний апарат,
знання з фізики, хімії, біології, геології та інших наук, сучасні комп’ютерні
методи обробки та візуалізації інформації. Комплексом понять і явищ, які вивчає
астрономія, узагальнюється й завершується цикл природничого навчання. Всі ці
обставини необхідно враховувати під час навчального процесу.
Особливим є взаємозв’язок астрономії та фізики — астрономія містить у собі
весь діапазон понять сучасної фізики й повною мірою спирається на її закони. З
огляду на це, вчитель має максимально використати під час навчання астрономії
міжпредметні зв’язки й, зокрема, знання, набуті учнями на уроках фізики.
Організовуючи навчально-виховний процес, необхідно використовувати різні
методи, зокрема, словесні (навчальна лекція, розповідь, бесіда тощо), наочні
(використання приладів і моделей, аудіовізуальні засоби навчання) та практичні
заняття (вправи, спостереження).
Практична частина програми є обов’язковою й невід’ємною її складовою. Із
трьох варіантів двох запропонованих практичних робіт можна вибирати по одному з
кожної теми відповідно до технічних можливостей навчального закладу.
Складовими навчальних досягнень учнів з курсу астрономії є не лише володіння
навчальним матеріалом та його відтворення, а й уміння та навички знаходити
потрібну інформацію, аналізувати та застосовувати її в межах програмних вимог до
результатів навчання.
Оцінюючи навчальні досягнення учнів, потрібно користуватися критеріями вимог
до знань за 12-бальною шкалою, які поділяються на 4 рівні та мають такі
характеристики.
Критерiї оцiнювання навчальних досягнень учнiв з
астрономії
Рівні навчальних досягнень учнів |
Бали |
Критерії навчальних досягнень учнів |
I. Початковий |
1 |
Учень володіє навчальним матеріалом на рівні розпізнавання явищ
природи; з допомогою вчителя відповідає на питання, які потребують відповіді
“так” чи “ні”. |
|
2 |
Учень описує природні явища на підставі свого попереднього
досвіду; з допомогою вчителя відповідає на питання, які потребують однослівної
відповіді |
|
3 |
Учень за допомоги вчителя описує явище або його частини у
зв’язаному вигляді без пояснень відповідних причин, називає астрономічні явища,
розрізняє буквені позначення окремих астрономічних величин. |
II. Середній |
4 |
Учень з допомогою вчителя описує явища; без пояснень наводить
приклади, що ґрунтуються на власних спостереженнях, матеріалах підручника,
розповідях учителя. |
|
5 |
Учень описує явища, відтворює значну частину навчального
матеріалу, знає одиниці вимірювання окремих астрономічних величин і формули з
теми, що вивчається. |
|
6 |
Учень за сторонньої допомоги пояснює явища, виправляє допущені
неточності (свої та інших), виявляє елементарні знання основних положень
(понять, формул). |
III. Достатній |
7 |
Учень пояснювє явища, виправляє допущені неточності, виявляє
знання й розуміння основних положень (понять, формул, теорій). |
|
8 |
Учень пояснює явища, здійснює аналіз, узагальнює знання,
систематизує їх, робить висновки за сторонньої допомоги (вчителя, додаткової
літератури тощо). |
|
9 |
Учень вільно володіє вивченим матеріалом у стандартних ситуаціях,
наводить приклади його практичного застосування та аргументи на підтвердження
своїх думок. |
IV. Високий |
10 |
Учень знаходить джерела інформації, послуговується науковою
термінологією, вміє опрацьовувати наукову інформацію: знаходить нові факти,
явища, ідеї; самостійно використовує їх відповідно до поставлених цілей, за
сторонньої допомоги визначає окремі цілі власної навчальної діяльності.
|
|
11 |
Учень самостійно в межах чинної програми оцінює різноманітні
явища, факти, теорії, виявляючи особисту позицію щодо них; знаходить джерела
інформації, використовує одержані знання і вміння у нестандартних ситуаціях,
вміє розвивати ідеї використання одержаних знань; визначає програму особистої
пізнавальної діяльності, узгоджуючи її з загальнолюдськими цінностями. |
|
12 |
Учень вільно володіє програмним матеріалом, виявляє здібності,
самостійно розвиває власні обдаровання й нахили, вміє самостійно поставити мету
дослідження, вказує шляхи її реалізації, робить аналіз та висновки.
| |
Астрономія — один із предметів природничого циклу, тому в процесі її вивчення
необхідно використовувати ті методи, які, наприклад, успішно використовуються
під час вивчення фізики. Важливо, щоб на кожному уроці були, перш за все,
засвоєні головні ідеї й поняття, що мають у т. ч. й велике виховне значення.
Необхідно розділяти навчальний матеріал на основні інформаційні блоки, виділяти
в них головні ідеї, поняття та ключові слова, організовуючи в такий спосіб
навчальну діяльність учнів з метою глибшого засвоєння астрономічних знань. На
уроках астрономії слід привчати учнів користуватися індукцією, дедукцією,
аналізом, синтезом, робити висновки й узагальнення. Важливою складовою роботи з
програмою є національно-культурна зорієнтованість її змісту. Особливо варто
звертати увагу учнів на внесок в астрономічну науку вітчизняних учених та
наукових установ України.
Заняття з астрономії за цією програмою повинні супроводжуватися показом добре
ілюстрованих наочних засобів викладання, а також екскурсіями до обсерваторій і
планетаріїв, де це можливо. |