П`ятниця, 26.04.2024, 01:16
Бiблiотека  коледжу радіоелектроніки
Вітаю Вас Гость | RSS
Головна Електронна бібліотека Реєстрація Вхід
Меню сайту

Категории раздела
Підручники [2]
Розробки уроків [0]
програми [1]
Методичні документи [1]

Рекомендуємо

Форма входа

Хмарка тегів
Інтернет ВИшивка ВНЗ Болонський процес ВУЗы Украины Bologna Process Українська література Письменник education europe выставка день библиотекаря інформаційні технології акції виставка Еллан-Блакитний історія Іноземна мова онлайн образование онлайн освіта англійська мова english английский язык освітні сервіси google физика facebook Тарас Шевченко 200 років Ліна Костенко Освіта Європа 2014 ДРПБК 2014/2015 навчальний рік підручники Графік 2014-2015 скачати ЛІТЕРАТУРА Ювілей 120 років 3ds max AutoCAD Autodesk Fusion 360 Ultimate Inventor Professional Maya Revit автоматичне оформлення списку літер #Грибоедов220 журнал Chip Computer Bild Computerworld Linux Format Upgrade Windows IT Pro/RE #Пастернак125 125 лет бібліотека ДРПБК 85 років викладачам день вишиванки Ukrainian Embroidery 10 - 11 клас Гудзик роман Акція 30-та річниця Чорнобильської катаст Франко160 Іван Франко письменники Франко ІванФранко 1 червня World Kissing Day 150 РОКІВ англійський письменник фотовиставка onuka радіодиктант українська мова новини аудіокнига аудіокниги академічна доброчесність антиплагіат академічна чесність плагіат конкурс літературний календар Історія України рік Японії Фудошинкан Англійська Історик бібліограф бібліотека 55 років ДРПБК

Наше опитування
Оцініть мій сайт
Всього відповідей: 571

Головна » Файли » Астрономія » програми

Астрономія. Пояснювальна записка.
04.11.2009, 22:23

МІНІСТЕРСТВО ОСВІТИ І НАУКИ УКРАЇНИ

 

Н а в ч а л ь н а     п р о г р а м а

для загальноосвітніх навчальних закладів

(12-річна школа)

 

АСТРОНОМІЯ

12-й клас

 

Київ - 2006

 

ПОЯСНЮВАЛЬНА ЗАПИСКА

Астрономія — одна з найдавніших наук, що зародилась із практичних потреб людини й бажання пізнати довкілля; її внесок у розвиток цивілізації й роль у формуванні світогляду людини важко переоцінити.

Головною метою вивчення астрономії є формування загальнокультурної компетентності, наукового світогляду та основ системи знань про методи й результати вивчення законів руху, фізичної природи, еволюції небесних тіл та Всесвіту в цілому.

Викладання астрономії на базовому рівні ставить за мету дати учням основи знань з усіх напрямків астрономії, приділивши головну увагу висвітленню тих понять, які є загальнокультурним надбанням і необхідні людині у повсякденному житті.

Основні завдання вивчення астрономії за даною програмою ґрунтуються на вимогах Державного стандарту базової і повної загальної середньої освіти і зводяться до того, що випускники загальноосвітніх навчальних закладів мають:

  • знати лічбу часу й календарі, орієнтуватися на місцевості за допомогою небесних світил, вміти пояснювати явища добового й річного руху небесних тіл;

  • розуміти причини сонячних і місячних затемнень, появи комет і метеорів, знати будову Сонячної системи;

  • знати, які небесні тіла складають Всесвіт і чим вони відрізняються (планети, планетні системи, зорі, скупчення зір, галактики, скупчення галактик), знати в загальних рисах про походження Сонячної системи та Всесвіту;

  • знати, якими засобами ведуться астрономічні дослідження з поверхні Землі та за межами земної атмосфери;

  • розрізняти “астрономію” й “астрологію”; розуміти, що астрологія є реліктом історії розвитку цивілізації і її принципи науково не обґрунтовані.

Програма включає 9 тем (загалом 35 годин, серед них одна резервна), питання яких охоплюють увесь зміст сучасної астрономії. Запропонована послідовність навчальних тем обумовлена психологічними особливостями сприйняття людиною довкілля і спирається на великий історично-методологічний досвід викладання курсу астрономії саме в такій послідовності. Запропоноване програмою тематичне наповнення базується на тому, що астрономія формує й розширює науковий світогляд людини. Прослухавши курс астрономії, людина зможе використовувати ці знання, навіть якщо її майбутня професія не буде пов’язана з природничими науками.

Важливим є відображення в програмі місця й ролі України як космічної держави, що має широкорозвинену інфраструктуру космічної галузі та астрономічних установ.

Особливість навчально-виховного процесу під час вивчення курсу астрономії зумовлена тим, що астрономія є наочною, доступною для розуміння і певною мірою романтичною наукою. З одного боку, в ній присутні такі об’єкти та явища, які можна спостерігати, походження яких завжди цікавило людей. З іншого боку, астрономія — це точна наука, яка використовує багатий математичний апарат, знання з фізики, хімії, біології, геології та інших наук, сучасні комп’ютерні методи обробки та візуалізації інформації. Комплексом понять і явищ, які вивчає астрономія, узагальнюється й завершується цикл природничого навчання. Всі ці обставини необхідно враховувати під час навчального процесу.

Особливим є взаємозв’язок астрономії та фізики — астрономія містить у собі весь діапазон понять сучасної фізики й повною мірою спирається на її закони. З огляду на це, вчитель має максимально використати під час навчання астрономії міжпредметні зв’язки й, зокрема, знання, набуті учнями на уроках фізики.

Організовуючи навчально-виховний процес, необхідно використовувати різні методи, зокрема, словесні (навчальна лекція, розповідь, бесіда тощо), наочні (використання приладів і моделей, аудіовізуальні засоби навчання) та практичні заняття (вправи, спостереження).

Практична частина програми є обов’язковою й невід’ємною її складовою. Із трьох варіантів двох запропонованих практичних робіт можна вибирати по одному з кожної теми відповідно до технічних можливостей навчального закладу.

Складовими навчальних досягнень учнів з курсу астрономії є не лише володіння навчальним матеріалом та його відтворення, а й уміння та навички знаходити потрібну інформацію, аналізувати та застосовувати її в межах програмних вимог до результатів навчання.

Оцінюючи навчальні досягнення учнів, потрібно користуватися критеріями вимог до знань за 12-бальною шкалою, які поділяються на 4 рівні та мають такі характеристики.

Критерiї оцiнювання навчальних досягнень учнiв з астрономії

Рівні навчальних досягнень учнів Бали Критерії навчальних досягнень учнів
I. Початковий
1
Учень володіє навчальним матеріалом на рівні розпізнавання явищ природи; з допомогою вчителя відповідає на питання, які потребують відповіді “так” чи “ні”.
 
2
Учень описує природні явища на підставі свого попереднього досвіду; з допомогою вчителя відповідає на питання, які потребують однослівної відповіді
 
3
Учень за допомоги вчителя описує явище або його частини у зв’язаному вигляді без пояснень відповідних причин, називає астрономічні явища, розрізняє буквені позначення окремих астрономічних величин.
II. Середній
4
Учень з допомогою вчителя описує явища; без пояснень наводить приклади, що ґрунтуються на власних спостереженнях, матеріалах підручника, розповідях учителя.
 
5
Учень описує явища, відтворює значну частину навчального матеріалу, знає одиниці вимірювання окремих астрономічних величин і формули з теми, що вивчається.
 
6
Учень за сторонньої допомоги пояснює явища, виправляє допущені неточності (свої та інших), виявляє елементарні знання основних положень (понять, формул).
III. Достатній
7
Учень пояснювє явища, виправляє допущені неточності, виявляє знання й розуміння основних положень (понять, формул, теорій).
 
8
Учень пояснює явища, здійснює аналіз, узагальнює знання, систематизує їх, робить висновки за сторонньої допомоги (вчителя, додаткової літератури тощо).
 
9
Учень вільно володіє вивченим матеріалом у стандартних ситуаціях, наводить приклади його практичного застосування та аргументи на підтвердження своїх думок.
IV. Високий
10
Учень знаходить джерела інформації, послуговується науковою термінологією, вміє опрацьовувати наукову інформацію: знаходить нові факти, явища, ідеї; самостійно використовує їх відповідно до поставлених цілей, за сторонньої допомоги визначає окремі цілі власної навчальної діяльності.
 
11
Учень самостійно в межах чинної програми оцінює різноманітні явища, факти, теорії, виявляючи особисту позицію щодо них; знаходить джерела інформації, використовує одержані знання і вміння у нестандартних ситуаціях, вміє розвивати ідеї використання одержаних знань; визначає програму особистої пізнавальної діяльності, узгоджуючи її з загальнолюдськими цінностями.
 
12
Учень вільно володіє програмним матеріалом, виявляє здібності, самостійно розвиває власні обдаровання й нахили, вміє самостійно поставити мету дослідження, вказує шляхи її реалізації, робить аналіз та висновки.

Астрономія — один із предметів природничого циклу, тому в процесі її вивчення необхідно використовувати ті методи, які, наприклад, успішно використовуються під час вивчення фізики. Важливо, щоб на кожному уроці були, перш за все, засвоєні головні ідеї й поняття, що мають у т. ч. й велике виховне значення. Необхідно розділяти навчальний матеріал на основні інформаційні блоки, виділяти в них головні ідеї, поняття та ключові слова, організовуючи в такий спосіб навчальну діяльність учнів з метою глибшого засвоєння астрономічних знань. На уроках астрономії слід привчати учнів користуватися індукцією, дедукцією, аналізом, синтезом, робити висновки й узагальнення. Важливою складовою роботи з програмою є національно-культурна зорієнтованість її змісту. Особливо варто звертати увагу учнів на внесок в астрономічну науку вітчизняних учених та наукових установ України.

Заняття з астрономії за цією програмою повинні супроводжуватися показом добре ілюстрованих наочних засобів викладання, а також екскурсіями до обсерваторій і планетаріїв, де це можливо.


Категорія: програми | Додав: O_K
Переглядів: 2675 | Завантажень: 0 | Рейтинг: 0.0/0
Всього коментарів: 0
Додавати коментарі можуть лише зареєстровані користувачі.
[ Реєстрація | Вхід ]
Пошук на сайті

Пошук схем
РадиоЛоцман - поисковая машина схем в www

Facebook

Свято дня
Календар України

Погода

Друзі сайта
  • Официальный блог
  • Сообщество uCoz
  • FAQ по системе
  • Инструкции для uCoz

  • Статистика

    Онлайн всього: 1
    Гостей: 1
    Користувачів: 0

    Copyright MyCorp © 2024 Створити безкоштовний сайт на uCoz